Business Intelligence is intussen tot een strategische activiteit uitgegroeid. En als dusdanig zou alles wat ermee te maken heeft volgens Gartner tot de verantwoordelijkheden van het senior management moeten behoren. In het rapport “Business Intelligence Marketplace 2002” stelt Gartner dat het senior management het meest geschikte tool moeten kiezen voor de “implementatie, planning voor installatie en ontplooiing.” Indien men niet op deze manier te werk gaat, “zal men onvermijdelijk geconfronteerd worden met fragmentatie en een gebrek aan consequentie, waardoor het potentieel van Business Intelligence in hoge mate zal worden aangetast.” Volgens Information Builders maakt “de stevige positie van internet een massale ondersteuning mogelijk van klanten die op een snellere en meer rendabele manier hun strategische doelstellingen op het vlak van de informatiebusiness willen realiseren. Ook willen ondernemingen momenteel hun bestaande business intelligence tools consolideren, hun onderhoudskosten drukken, de ontwikkeling van nieuwe tools vereenvoudigen en de informatiestromen tussen de verschillende afdelingen en de verschillende applicaties vlotter laten verlopen.”

Bron: Information Builders, 10 februari 2003