De uitverkoop is een internationaal erkend marketingprincipe, maar is meestal gebaseerd op gewoonte. Elektronische gegevens omtrent de aanwezigheid van producten in de schappen en wat in winkelwagentjes terechtkomt, kunnen het prijsbeleid veel efficienter en intelligenter maken. Toch zijn bedrijven voorzichtig met het invoeren van een plaats- (en in de toekomst persoonsafhankelijk) prijsbeleid. De praktijk kan er toe leiden dat klanten zich gemanipuleerd voelen.Tot nu toe hebben slechts 50 Amerikaanse ondernemingen een elektronisch bepaald prijsbeleid ingevoerd. Er komt weinig informatie over naar buiten, deels uit concurrentieoverwegingen en deels uit angst voor een negatieve reactie van het publiek. De resultaten die naar buiten komen zijn positief. Volgens analisten verhoogt een `smart` prijzensysteem de omzet met tenminste 1%, maar een early adapter als Dillard`s warenhuizen meldde een omzetstijging van 5 tot 6% in alle 17 vestigingen. 12-04-2003

Bron : Business Week nr. 13, p. 54, 3,5 p.