CPM

  • Pim Wennekes

    CPM: Is dit de zoveelste drie-letter hype, oude-wijn-in-nieuwe-zak of is Corporate Performance Management een nieuwe ontwikkeling die de wereld van BI gaat veranderen?

    Pim Wennekes

    Business Consultant

    Getronics Retail

    http://www.getronics.nl/retail

  • Danny Peters

    BI is niet met 3 letters…

    Ik ben bezig met HCI, Human Capital Improvement, soms zijn drie letters precies genoeg om aan te geven waar het over gaat, meer of minder valt dan buiten de context.

    Met groet,

    Danny Peters

    www.dannypeters.com

  • Pim Wennekes

    Danny,

    Er zijn nog veel meer drie-letter afko's in de wereld die -net zoals HCI- niets met CPM te maken hebben. Echter, wellicht dat je ervaringen in CRM bij EVC en Kluwer wél wat bijdragen aan de discussie rondom CPM?

    Gr Pim

    Overigens, vwb de creatiespiraal: met CPM zit ik in de verbeelden-fase. Je weet wel: ballonnetjes oplaten en dan (hopelijk) opbouwende kritiek horen…

  • Danny Peters

    Mijn stelling is dat HCi wel degelijk iets met CPM te maken heeft. Vanuit een HRM bril zie je dat CPM positief beinvloed kan worden wanneer de cultuur (de waarden) binnen een bedrijf gericht zijn op voortdurende ontwikkeling en verbetering. CPM is hiermee dus gewaarborgd als alle neuzen dezelfde kant opstaan.

    “Als alle neuzen dezelfde kant opstaan kun je elkaar niet meer recht in de ogen kijken”, las ik laatst ergens. Grappig.

    Mijn CRM ervaring was inderdaad nuttig, helemaal voor deze discussie omdat het te maken heeft met CPM. Als we allemaal weten waar het om draait en als we allemaal weten hoe het er op een andere afdeling aan toe gaat (interne en externe CRM), dan kunnen CPM en HCI bloeien en een toegevoegde waarde creëeren. Wanneer de begrippen niet begrepen worden houdt het op. Wanneer het management er niet achterstaat houdt het op. Wanneer de interpretaties anders zijn houdt het op.

    Nieuwe stellingen in deze: cultuur bepaald succes, niet CRM, HCI, HRM of CPM afzonderlijk. Juist de synergie tussen die soort ‘hypes’ is de magie en zorgt voor de ‘winst’.

    Hopelijk was dit een nuttigere bijdrage.

    Met groet,

    Danny Peters

    www.dannypeters.com