Cognos

  • Chantal

    Hallo,

    Kan iemand mij kort en krachtig vertellen wat de voordelen van cognos zijn boven access, en wat sterke argumenten zijn om Cognos te adviseren voor een B-to-B leverancier van diervoedingsartikelen. Ik wil een beleidsnota schrijven voor dat bedrijf (voor school) maar wil graag weten wat de voordelen dus zijn boven access en met welke argumenten ik kan komen. Hopelijk kan iemand helpen.

    Alvast bedankt,

  • Edwin Doggen

    Hoi Chantal,

    Ik ben zelf Cognos Consultant bij VCD Automatisering in Groningen (dit als korte introductie);

    Het verschil tussen Acces en Cognos is nogal groot, maar het ligt wel aan jou manier van benaderen, dus hieronder volgt een stukje if then else proza.

    Acces is een input programma. Je zet een database op om gegevens in op te slaan. Daarnaast biedt Acces mogelijkheden om rapporten te maken. Dit blijft echter beperkt. Zeker ten opzichte van de mogelijkheden welke door Cognos geboden worden.

    Cognos is dus een rapportagetool en alleen gebouwd om gegevens op te halen, niet om gegevens in te voeren. Cognos onderscheidt verschillende producten met tal van variëteiten. Web- vs. clientbased, standaard rapporten (Impromptu) en kubussen (Powerplay).

    Met name die kubussen hebben een groot aantal voordelen ten opzichte van Acces (by-the-way Impromptu ook). Kubussen maken het mogelijk in etterlijke seconden door je hele organisatie te ‘drillen’. Dus bijvoorbeeld van de concern omzet naar de omzet per vertegenwoordiger. Deze snelheid wordt gerealiseerd doordat er binnen de kubus gedrillt wordt. De kubus is een extract (lees: klein deel) van je gehele database. Je moet als organisatie natuurlijk wel van te voren weten wat je informatiebehoefte is.

    Ik hoop dat mijn verhaal een beetje helder is en ik je een klein beetje verder geholpen heb. Zo niet, verneem ik dat graag.

    Met vriendelijk groet,

    Edwin Doggen