BI ontwikkelmethodieken versus Business ontwikkelm

  • Fons Pieters

    Met behulp van een BI ontwikkelmethodiek kun je een BI systeem bouwen. Dit nieuwe stukje infrastructuur zal na de implementatie beschikbaar komen voor de business. Dit kan gevolgen hebben voor de businessprocessen en de organisatiestructuur. Deze moeten wel geschikt zijn om met de nieuwe stroom aan informatie om te kunnen gaan. Soms vereist dit een stuk ontwikkeling aan de kant van de business. Nu ben ik nieuwsgierig welke ontwikkelmethodieken er gebruikt worden door de business om de businessprocessen en organisatie structuur aan te passen.

    Het is mijn doel om uiteindelijk een business ontwikkelmethodiek en een BI ontwikkelmethodiek te koppelen zodat deze twee ontwikkelprocessen parallel uitgevoerd kunnen worden. Nu is het eerst ontwikkelen en dan kijken of de business er iets me kan. Door de ontwikkelmethodieken te koppelen wordt het mogelijk het BI systeem en de toepassing daarvan gezamenlijk te realiseren.

    Heeft iemand meer info over business ontwikkelmethodieken voor mij?

  • Guy B

    Beste Fons,

    Graag wil ik met je mee denken, en heb ik zelf wel al het één en ander, daar ik sedert 5 jaar dagelijks te maken heb met BI, van Business consultant tot solution manager. BI staat daarbij op zich “zelf”, maar veel al in combinatie met ERP, CRM en SCM systemen.

    Graag verneem ik van je wat je precies wilt, en hoever je daar al in bent gevorderd.

    Groetjes, Guy.

  • geert l

    Fons,

    Ik weet niet of jij al verder bent gekomen met Guy (krijgt deze dit bericht ook) maar vind dat jij DE key vraag stelt. Ikzelf ben reeds enige jaren als management consultant betrokken bij veranderingsvraagstukken en nu sinds een jaar aktief binnen onze consultancy bezig met het inbedden van IT (met name business intelligence) projecten in onze reguliere projecten. Dit doen we bij multinationals o.m. in de process sector. BI staat nooit alleen maar rust vaak als laag op de bestaande (ERP en andere) infrastructuur. Vind het belangrijk om informatie met anderen “uit het veld” te delen dus stuur eens een mailtje met je bevindingen en wellicht (vrijwel zeker) kunnen we van elkaar leren.

    Groet,

    Geert Lohman

    Celerant Consulting

  • Ronald Tuijn

    Ik ben Ronald Tuijn, werkzaam als business analyst bij een grote multinational en binnenkort ook zelfstandig ondernemer op het gebied van business performance management.

    Op dit moment vindt de uitwerking plaats van mijn wo scriptie die ingaat op de factoren van belang voor het slagen van een MIS. Zie www.ymi.nl/onderzoek.htm

    Ik ben altijd benieuwd naar meer ervaringen.

    Groet,

    Ronald Tuijn