BI --> raket op mug?!

  • S.Bogers

    Ik ben bezig voor mijn afstudeeropdracht, waarbij ik aanbevelingen moet doen zodat er betere (management-)rapportages opgeleverd kunnen worden.

    Het gaat met name om gegevens uit de projectadministratiesysteem (maatwerk) en resourcegegevens (Access-database). Beide systemen hebben weinig mogelijkheden om knappe rapportages te genereren. Nu kreeg een BI-tool mijn aandacht als oplossingsrichting, doordat ik op school enige ervaring heb opgedaan met Business Objects.

    Mijn dilemma is eigenlijk als volgt:

    1. schaffen we een (zware?) BI-tool aan om de rapportage- en analysemogelijkheden te verbeteren. …… OF

    2. kopen we een ander projectadmin.systeem waarbij je ook de resources kunt bijhouden en de rapportagemogelijkheden goed zijn.

    Ik heb bij het aanschaffen van de BI-tool erg het gevoel dat het zoiets is als het afvuren van een raket op een mug.

    Graag jullie mening hierover.

    Groeten,

    S.Bogers

  • S. Rijnkels

    Een lastig dilemma, omdat het o.a. gaat om de grootte van het bedrijf (hoe fors zijn de beide bronnen). Ik denk persoonlijk dat het dilemma ook gepositioneerd kan worden als de keuze voor flexibiliteit, oftwel welke visie hanteert het bedrijf t.a.v. de informatievoorziening. Ben je bijvoorbeeld als bedrijf meer te doen met de koppelijk van bedrijfsgegevens, dan is het een overweging waard te kiezen voor produkten als Business Objects. Andere vraag is bovendien of je er met Business Objects alleen al bent. Hoe zit het met de integreerbaarheid van de gegevens uit de beide bronnen? Moet daar nog iets aangebeuren, is een ‘centrale’ database nodig?

    De keuze voor andere projectadmin. systeem kan als nadeel hebben dat weinig flexibel bent. Staan de rapportagemogelijkheden vast?

    Hopelijk heb ik voorzien van wat informatie of gedachtes. Een klant-en-klaar antwoord heb ik helaas niet voor je.

    Succes,

    Stefan Rijnkels

  • S. Rijnkels

    Een lastig dilemma, omdat het o.a. gaat om de grootte van het bedrijf (hoe fors zijn de beide bronnen). Ik denk persoonlijk dat het dilemma ook gepositioneerd kan worden als de keuze voor flexibiliteit, oftwel welke visie hanteert het bedrijf t.a.v. de informatievoorziening. Ben je bijvoorbeeld als bedrijf meer te doen met de koppelijk van bedrijfsgegevens, dan is het een overweging waard te kiezen voor produkten als Business Objects. Andere vraag is bovendien of je er met Business Objects alleen al bent. Hoe zit het met de integreerbaarheid van de gegevens uit de beide bronnen? Moet daar nog iets aangebeuren, is een ‘centrale’ database nodig?

    De keuze voor andere projectadmin. systeem kan als nadeel hebben dat weinig flexibel bent. Staan de rapportagemogelijkheden vast?

    Hopelijk heb ik voorzien van wat informatie of gedachtes. Een klant-en-klaar antwoord heb ik helaas niet voor je.

    Succes,

    Stefan Rijnkels