Een goedemiddag,

Mijn naam is Frederik Beekman, student aan de Hanzehogeschool Groningen, de opleiding Informatiedienstverlening en Management. In het kader van mijn afstudeerscriptie ben ik op dit moment bezig met het realiseren van een instrument waarmee het gebruik van CI binnen een organisatie gemeten kan worden. Dit in opdracht van het lectoraat Business Intelligence, waar Andries Bottema lector is.

Ik heb Uw hulp, Uw inzicht en Uw kennis van CI nodig. Voor het onderzoek waar ik mee bezig ben heb ik namelijk de meningen van CI experts nodig. Het instrument dat ik op dit moment ontwikkel, zal bestaan uit een verzameling van metingen binnen een organisatie. Ik ben op zoek naar de verhouding tussen deze metingen. Om één en ander duidelijk te maken, een stukje uit mijn onderzoek:

"Om CI te kunnen meten, is het belangrijk om eerst CI te definiëren, de factoren van CI helder voor ogen te hebben en de wijze waarop deze factoren gemeten (zouden) kunnen worden. Ik ben begonnen met de CI cirkel uit het boek “Competitive Intelligence and Senior Management”, van Joseph Rodenberg. Vervolgens heb ik doormiddel van literatuuronderzoek Competitive Intelligence kunnen opdelen in drie gebieden, te weten content, context en operationalisatie.

Mijn vraag aan U

Ik ben dus bezig om een instrument te ontwikkelen, dat het gebruik van Competitive Intelligence zal meten binnen een organisatie. Op de gebieden hierboven beschreven zal er dus ‘gescoord’ kunnen worden en uit die scores kan dan een uiteindelijke score berekend worden. De kneep zit hierin: Het is uit de literatuur niet op te maken of alle factoren even belangrijk zijn (en dus dezelfde waarde of hetzelfde gewicht in de vergelijking moeten krijgen) of dat de ene factor belangrijker is dan de andere. Hier zou ik graag de meningen van professionals, experts en (misschien toekomstige…) collega’s over willen hebben.

Het Instrument

Het instrument moet een score opleveren en die score geeft dus aan, in hoeverre een organisatie Competitive Intelligence embedded heeft. Hieraan kunnen we waarschijnlijk een maturity model koppelen.

Ik wil graag twee dingen te weten komen. Als eerste zou ik graag een ranglijst willen hebben van de contentgebieden; oftewel: Welk type informatie is het belangrijkst? Is informatie over concurrenten bijvoorbeeld belangrijker dan informatie over de omgeving? Ik kan me levendig indenken dat dit per type organisatie kan verschillen. Ik zou dan graag de verschillen willen weten en waarom deze verschillen bestaan. Het tweede wat ik te weten wil komen, is een overall ranglijst, waarin content, context en operationalisatie geranked worden.

De uitkomsten van dit onderzoek zullen gebruikt worden in het uiteindelijke model. Met de scores die hier gegeven worden, krijg ik een inzicht in de onderlinge verhoudingen van het belang van de factoren. Dit stelt mij in staat om in het uiteindelijke model gewichten toe te kennen aan deze factoren, doormiddel van de gewogen factormethode."

U als expert zou mij ontzettend op weg kunnen helpen door de online enquete in te vullen die ik gemaakt heb: http://www.thesistools.com/so/web/index.php?formID=39719&ln=ned&page=1&uid=

De enquete zal hooguit een paar minuten in beslag nemen. Ik ben zeer erkentelijk voor de hulp en belangstelling die ik heb ontvangen en (hopelijk) nog mág ontvangen. Ik kijk uit naar de eerste respons!

P.S. Ook na te lezen op de website van de BI-Kring: http://www.bi-kring.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=734&Itemid=76

met vriendelijke groet,

Frederik Beekman

Jan Goeverneurstraat 31a

9724LK Groningen

f.h.a.beekman@st.hanze.nl | vret@home.nl

GSM: 0652 653 054